Monday 10 September 2012

PPISMP PR3611: Pengantar Pend: Apakah pendapat anda tentang movie Ron Clark?

Hi,
Ron mencuba Double Dutch skipping dengan pelajar-pelajarnya!
Selepas menonton video tentang Ron Clark, sila kongsikan refleksi anda. Adakah pengalaman Ron Clark memerangsangkan anda sebagai seorang  bakal guru?
Mr. Ron Clark memperkenalkan Peraturan Kelas : We are  family!
Ron cuba mempertingkatkan keyakinan salah seorang pelajarnya

18 comments:

  1. pengalaman Ron Clark amat memerangsangkan saya sebagai seorang bakal guru. saya amat kagum dan ingin menjadikan beliau sebagai contoh kepada saya apabila saya menjadi seorang guru satu hari kelak.

    ReplyDelete
  2. saya berasa sangat terharu dan gembira sewaktu menonton filem ini, Ron clark adalah watak utama dan sekaligus pencetus semangat untuk saya menjadi seorang guru yang berinovasi dan lebih tabah dalam kehidupan, kata-kata semangat beliau iaitu "Dream Big Take Risks" telah membuatkan para pelajarnya di sekolah baharu di new york city iaitu, Shameika, Badriyah, Tayshawn , Julio dan yang lain2 telah berubah ke arah yang lebih baik dan bakat mereka telah terserlah setelah mereka dididik oleh Mr. Clark guru mereka,walaupun dugaan dan cabaran sentiasa mendatang tetapi pada akhirnya mereka berjaya mendadi sebuah keluarga ....:)

    ReplyDelete
  3. i like Ron Clark very much..!!!
    Saya memang kagum dengan cara-cara beliau mengajar untuk menang hati anak muridnya. sebagai seoran guru, kesabaran memang diperlukan. kita perlu percaya dan menghargai dengan potensi yang ada pada setiap pelajar. "Believe what you can do", and dnt give up with your students. Do remember to Dream Big ang Take Risks.
    memang susah untuk buat seperti Ron Clark tetapi kita haruslah belajar dengan apa yang Ron Clark sampaikan.

    ReplyDelete
  4. Pengalaman Ron Clark memerangsangkan saya sebagai seorang bakal guru. Saya berasa sangat kagum dengan cara Ron Clark mengajar murid-muridnya. Beliau tidak pernah membezakan murid-muridnya. Sebagai seorang bakal guru,kita seharusnya mencontohi sikap dan cara beliau mengajar murid-muridnya. "DREAM BIG, TAKE RISK"...:)

    ReplyDelete
  5. "DREAM BIG, TAKE RISKS "
    I love this movie very much. It helps me to prepare myself before become a teacher 4 years and 3 months from now..cerita ini membuatkan saya untuk tidak sabar menjadi seorang guru nanti. Banyak pengajaran yang saya peroleh daripada cerita ini. Kita seharusnya sentiasa percaya terhadap pelajar dan tidak seharusnya menetapkan target yang rendah sahaja. Seperti yang telah disuarakan, "DREAM BIG, TAKE RISKS"..mula untuk tetapkan goal yang besar dalam apapun dan berani untuk sahut cabaran dan halangan yang akan melanda..hidup ini hanya akan terasa lebih bermakna apabila kita mendapat apa yang kita impikan dengan hasil usaha kita sendiri. Ron Clark merupakan seorang guru yang hebat dan ya, I want to be like him but in my own way..tq sir for the great movie..

    ReplyDelete
  6. secara peribadinya, cerita ini banyak memberikan inspirasi, idea, ilmu dan kemahiran bagi profesion perguruan itu sebenarnya. saya sangat menyukai cerita ini. Ron Clark,seorang guru yang patut kita contohi untuk menjadi seorang pendidik yang berwibawa pada satu hari nanti. Dia seorang yang banyak bersabar dan bijak untuk mencari jalan penyelesaian bagi masalah yang dihadapinya. Bukan itu sahaja, dia turut menyelami jiwa murid-muridnya dengan cara untuk mengambil hati mereka bagi memudahkan sesi P&P.. bahkan, kata-kata beliau DREAM BIG! TAKE RISK! telah memberi pengajaran agar kita keluar dari tampuk kebiasaan dan mencari suatu kelainan. Oleh itu, saya berharap, cerita ini dapat memberi satu inspirasi kepada para pelajar opsyen prasekolah khasnya untuk menjadi seorang guru yang berwibawa dan berjaya pada satu hari nanti..

    *terima kasih atas tayangan filemnya, sir... =)

    ReplyDelete
  7. wow....i like this movie. Ron Clark merupakan guru yang patut dicontohi. Dia bikan sahaja bijak malah dia dapat menyesuaikan diri dengan keadaan murid yang begitu nakal. Dia juga dapat melihat bakat - bakat yang yang terpendam dalam murid - muridnya dan dapat mencungkil bakat tersebut. Bagi saya, untuk menjadi guru yang baik perlulah mencontohi Ron Clark.

    ReplyDelete
  8. Saya suka movie ini. Saya sangat respect Mr.Ron Clark sebagai seorang guru. Dia telah menggunakan banyak masa untuk menolong anak muridnya untuk mendapat keputusan yang cemerlang.Dia sangat sabar untuk mendidik dan mengubah sikap muridnya yang teruk dalam kelas. Saya sedar bahawa kesabaran adalah sangat penting dalam kejayaan guru. Saya akan berusaha menjadi seorang guru yang baik sepertinya pada masa yang akan datang. "Dream Big,Take Risks", saya akan sentiasa mengingati perkataan ini.Movie yang baik.

    ReplyDelete
  9. saya sangat suka cerita Ron Clark. Ron Clark memang seorang guru yang bersabar dan mulia. Beliau dapat mengajar murid yang paling nakal dan malas. saya memang kagum terhadap beliau. beliau tidak pernah berputus asa untuk mengubah sikap muridnya. saya hendak belajar sikapnya yang tidak mudah berputus asa.

    ReplyDelete
  10. Filem ini bnyk mmberikan semangat dan inspirasi kepada saya dalam bdg prguruan.. jalan cerita ini sangat menarik..thp kesabaran Ron mmg sgt tinggi sehinggakan beliau sggup mengajar kelas yang dianggap plg merosot thp disiplinnya wlaupun bbrapa kali beliau tlh dibuli oleh pljrnya..sy agt kagum dgn Ron krna mmpu mngubah tingkah laku pljrnya sehingga pljrnya mula mnanam minat trhdp pljaran..hal ini krna, beliau sgt brni mngmbil risiko dgn brpgang teguh pd mottonya "dream big, take risk" .. sy sgt bgga dgn skap Ron yg brni mngambil risiko dlm krjayanya sbg seorg guru..akhirnya, bliau brjya mmbwa pljrnya ke arah kjyaan..oleh itu, sy brharap sy dpt mnjdi sprti sikap Ron yg tabah dalam mndidik pljrnya dgn pnuh ksbaran..

    ReplyDelete
  11. saya suka Ron Clark ne...memg layak dbuat filem berdasarkan cerita beliau...sebagai inspirasi bagi guru2 lain..

    ReplyDelete
  12. PENNY RINTA : cerita ini memberi telah mengajar saya, menjadi seorang guru yang baik. Sebagai seorang guru, kita perlu berani mengambil risiko dalam pengajaran. Mengenali latar belakang murid-murida amat penting dalam ingin mengetahui asal-usul mereka. Kita dapat menyelami jiwa pelajar tersebut. Saya berharap saya dapat menjadi seperti Ron Clark selepas tamat pelajar nanti.

    ReplyDelete
  13. Selepas menonton filem ini, saya memang sangat kagum terhadap Ron Clark. Hal ini disebabkan beliau merupakan seorang yang sabar, sanggup berkorban masa untuk muridnya, bertanggunjawab, dan seorang yang mempunyai pemikiran yang positif. Beliau sanggup mencari cara yang lain untuk mengajar muridnya supaya pengajarannya menjadi menarik. Beliau tidak pernah berputus asa pada bila-bila masa, dia masih rajin untuk mencari cara yang lain untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Jika saya ialah Ron Clark, saya memang akan berputus asa untuk menjadi seorang guru. Tetapi selepas menonton, saya juga menukar pemikiran saya iaitu saya sanggupp menghadapi cabaran yang sedemikian dan saya percaya saya akan menjadi seorang guru yang baik pada masa hadapan.

    ReplyDelete
  14. An interesting movie!Ron Clark is the best role model for people!He is very brave to take a risk.From this movie,i noticed that believe in ourself and never give up is the most important.

    ReplyDelete
  15. filem ini sangat menarik.... filem ini boleh dijadikan guideline atau inspirasi kepada para GURU dan BAKAL GURU... Ron telah memberi beberapa cara yang menarik untuk menarik perhatian para muridnya.... Antara cogan kata yang sering dia wawarkan ialah WE ARE FAMILY....

    p/s: Filem yang sangat menarik sir... Thanks.... ^^

    ReplyDelete
  16. saya farhana inai...sejujurnya, saya lansung tidak berminat dengan filem ini pada mulanya. but, wow! filem ini mampu menarik minat saya untuk terus menontonnya. malah, jalan cerita ini amat berlainan dengan filem yang slalu saya tonton. banyak pengajaran yang saya dapat melalui filem ini. lebih-lebih lagi sebagai bakal seorang guru. bagi saya Ron Clark merupakan salah satu role mode yang terbaik saya bagi guru-guru di luar sana. Ron Clark merupakan inspirasi kepada bakal guru seperti saya ^^

    ReplyDelete
  17. terima kasih buat pensyarah saya, Mr.Lim, kerana menayangkan kepada saya dan rakan-rakan mengenai cerita ataupun kisah seorang guru yang amat berdedikasi. saya terasa ingin menjadi seperti Ron Clark setelah melihat cerita tersebut. cerita tersebut sememangnya adalah cerita yang amat baik untuk dijadikan tauladan. kepada bakal guru, tontonlah cerita ini. pasti dapat memberi ilham kepada anda sebagai seorang guru-sri-

    ReplyDelete
  18. Saya merasa amat bertuah kerana berpeluang menonton cerita Ron Clark bersama rakan-rakan sekelas saya. cerita ini banyak memaparkan kesungguhan dan ketabahan seorang insan yang bergelar guru dalam mendidik pelajarnya menjadi insan yang brjaya pada masa yang akan datang.Selain itu, cerita ini banyak memperlihatkan nilai-nilai murni yang perlu ada dalam setiap guru yang menjadi tonggak kejayaan dalam melahirkan insan yang berkualiti dan berinovasi.

    Rosmawati Tuah

    ReplyDelete